Pada
mutakhir ini, masih terdapat etnik yang mengalami pergolakan konflik yang telah
berlarutan sejak bertahun yang lalu. Jika suatu ketika dahulu dunia digemparkan
dengan konflik Bosnia Herzegovina, namun pada masa sekarang masih berlaku
konflik etnik iaitu di Rakhine atau lebih tepat lagi di barat Myanmar. Mereka
ialah Etnik Rohingya beragama Islam yang telah melalui pelbagai penindasan dan
kekejaman pihak kerajaan Junta. Masalah mereka bukan sekadar perbalahan politik
yang berlaku seperti di Mesir dan Syria, ia juga bukan sekadar perbalahan
antara dua agama iaitu Islam dan Buddha. Tetapi yang lebih besar ialah ia
merupakan masalah penghapusan etnik bagi etnik Rohingya. Selama beberapa tahun
etnik Rohingya telah menjadi mangsa ketidakperikemanusiaan di bumi Myanmar.
Mereka ditindas, dibunuh, tidak diberikan hak kemanusiaan dan lain-lain.
Bantuan yang diberikan oleh penduduk dunia juga tidak semuanya telus disampaikan
kepada orang Rohingya ini.
Setiap hari
orang-orang Rohingya ini berhijrah mencari tempat yang lebih selamat untuk
diduduki. Lebih ramai wanita-wanita dirogol oleh tentera Junta setiap hari.
Masalah mereka tidak diberikan perhatian dan telah diabaikan selama
bertahun-tahun.Malah tiada sebarang tindakan yang sistematik untuk melindungi
dan mempertahankan mereka supaya hidup sejahtera di bumi ini.
Faktor isu Keganasan
dan Penindasan Etnik Rohingya
Antara factor
penyumbang kepada isu keganasan dan penindasan etnik Rohingya ialah tidak
diakui kewarganegaraannya, dikriminasi agama, sejarawan Burma menafikan
kewujudan etnik Rohingya, undang-undang ‘Citizenship Law (1982)’ dan sikap ketidakpedulian
segelintir masyarakat dunia. Selain itu, kerajaan Myanmar tidak akui dan mengiktiraf
etnik Rohingya yang berketurunan Bengali sebagai warganegara dan rakyatnya
kerana kumpulan itu memasuki negara tersebut pada kurun ke-19 ketika
pemerintahan Britain. Menurut Perlembagaan Myanmar, hanya keturunan Bengali dan
anak mereka sahaja yang tinggal di negara tersebut sebelum kemerdekaan daripada
Britain pada 1948, yang dianggap sebagai warganegara. Justeru, mereka yang
menetap di Myanmar selepas kemerdekaan secara rasminya dianggap sebagai
pendatang asing dan mengancam keselamatan negara tersebut.
Penyebab
konflik ini juga ialah dikriminasi agama Islam oleh penganut agama Buddha. Hal
ini kerana masjid tidak diperbaiki, penggantian masjid dengan pagoda Buddha,
perkahwinan dan pergerakan mereka dihadkan, dan pemaksaan keluar dari Islam dan
menganut Buddha. Malah yang menyedihkan ialah wanita Islam tidak dibenarkan
memakai hijab dan ramai di antara mereka yang ditindas, didiskriminasi, dirogol
dan sebagainya. Umat Islam Rohingya merupakan 1/3 daripada jumlah penduduk
wilayah Arakan, Myanmar dan selebihnya adalah penganut Buddha. Myanmar
mempunyai penduduk seramai 57 juta dan terdapat sebanyak 173 etnik .Masyarakat
Rohingya beragama Islam dan agama Islam adalah agama kedua terbesar selepas
Buddha. Di samping itu, sejarawan Burma menafikan kewujudan etnik Rohingya
dalam sejarah Burma. Ahli-ahli sejarah Burma sendiri menyatakan bahwa suku
bangsa Rohingya belum pernah ada dalam sejarah Burma dan nama Rohingya muncul
setelah tahun 1950 dan belum pernah ada sebelumnya. Oleh karena itulah,
pemerintah Burma menolak kewarganegaraan mereka. Sementara, State Law and Order
Restoration Council (SLORC) telah menyisihkan Rohingya kerana Rohingya adalah Muslim dan agama
Buddha mendominasi Burma. Ini merupakan satu diskriminasi terhadap orang-orang
Islam.
Seterusnya,
undang-undang ‘Citizenship Law (1982)’ menyisihkan etnik ini. Pada 1982
pemerintah Junta memperkenalkan undang-undang yang dinamakan ‘Citizenship Law
(1982)’ yang menafikan hak kewarganegaraan terhadap etnik Rohingya apabila hanya 135 etnik diiktiraf oleh
kerajaan sebagai warganegara.Selama 50 tahun (sejak 1962), khususnya di bawah
pemerintahan junta. Kesannya, tentera Rohingya mengalami penyisihan tidak
dilayan dengan adil dan tindakan-tindakan terhadap Rohingya langsung tidak
berperikemanusiaan.
Tambahan
pula, ketidakpedulian segelintir masyarakat dunia. Negara jiran seperti Bangladesh
menolak kemasukan pelarian Rohingya dalam sempadan negara mereka. Mereka tidak
mengakui Rohingya merupakan bangsa serumpun dengan mereka. Dasar Bangladesh
telah mendapat kecaman masyarakat antarabangsa. Tindakan Banglades menghantar
pelarian tersebut semula ke Myanmar lebih menyukarkan pelarian apabila ditindas
semula oleh junta Burma.
Kesimpulannya,
Rohingya sebenarnya bukanlah satu ancaman kepada Myanmar. Perkara ini semakin
berlarutan kerana orang-orang Buddha di Myanmar tidak menerima orang-orang
Islam di sana. Masalah ini berlarutan kerana pertubuhan seperti ASEAN tidak
memandang berat perkara ini. Sepatutnya mereka meneliti setiap masalah yang
dihadapi oleh anggota-anggota ASEAN bukan kearah memperkasakan ekonomi sahaja
tetapi soal kemanusiaan, dan keprihatinan patut dititik beratkan. Masalah
orang-orang Rohingya jika tidak diselesaikan dengan segera tidak mustahil etnik
ini akan terhapus dan ini juga mampu menggugat umat Islam di seluruh dunia.
Semua pihak patut ambil peranan dan memperjelaskan isu ini kepada Myanmar
supaya mereka mengetahui akan kezaliman yang dilakukan mereka.
No comments:
Post a Comment
Hmm, komen yang murni-murni saja ya